Mladí řidiči

Jarmila Levko by Jarmila Levko
Ve sněmovně

Můj syn a moje dcera mají od listopadu loňského roku řidičský průkaz. Je to tak trochu další stres pro rodiče.

V autoškole se mladí lidé naučí auto ovládat, ale teprve zkušenosti na silnici jim dají jistotu. Není náhodou, že nejvyšší podíl bodovaných řidičů je evidován u řidičů ve věku do 24 let. Mladí řidiči do 24 let zaviní každoročně kolem 10 tisíc nehod. (CDV, 2022)

Jako máma čerstvých řidičů proto velmi vítám novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, podle které bude možné získat řidičské oprávnění už v 17 letech a do 18 letech řídit pod dohledem mentora - tedy zkušeného a bezúhonného řidiče. To je podle mě krok správným směrem. Mladý řidič tak může získat zkušenosti dříve, než vyrazí na silnice sám.

Jaké další změny novela zákona přinese?

Úprava zákona také cílí na zpřehlednění bodového systému. Mají být zavedena pásma 2, 4 a 6 bodů podle společenské závažnosti přestupku a stanoveny případy, kdy je vhodné zadržet řidičský průkaz. Horní hranice pokuty se má zvýšit na 75 000 Kč a uložit na místě ji budou moci policisté i u přestupků, u kterých to dosud nebylo možné. Snazší by měla být orientace v bodovém systému i přístupnost informací o stavu bodového konta pro řidiče.

Zavádí se také možnost upravit rychlost na dálnici na 150 km/h místní úpravou provozu a ruší se poněkud zvláštní povinnost absolvovat STK při převodu vozidla z leasingu.

Novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích vítám. Úřady by měly mít méně práce - část přestupků vyřeší PČR na místě, odpadne tak významná část agendy s přestupky spojená a zjednodušený převod vozidla od leasingové společnosti úředníkům také odlehčí. Věřím také, že novela přispěje k větší bezpečnosti silničního provozu.



sepsalJarmila Levko

(1 Hlasovat)
Přečteno 166 krát